Bericht uit Malawi! - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu Bericht uit Malawi! - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu

Bericht uit Malawi!

Door: Hoevelaken naar Malawi

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

13 Augustus 2016 | Malawi, Nsanje

Jullie hebben er even op moeten wachten, maar dan toch eindelijk een berichtje vanuit Malawi!

Na een goede, maar lange vlucht zijn we (op een koffer na) 30 juli allemaal veilig aangekomen in Malawi. Vanaf het vliegveld was het nog een behoorlijk stuk door de bergen rijden naar onze verblijfplaats, waarbij we gelijk al veel van Malawi konden zien. Ons motel hier ziet er goed uit en ook qua eten wordt er heel goed voor ons gezorgd.
Ons grootste project deze weken is de bouw van de kerk in Nsanje. De bouw gaat snel en vrijdag hopen we een begin te maken met het plaatsen van het dak. Efficientie is nog ver te zoeken, maar daar beginnen we steeds meer aan te wennen. We hebben de eerste paar dagen veel mee kunnen helpen met het metselen en hebben zelfs de wankele steigers van hier getrotseerd. Ook hopen we deze week mango bomen te plaatsen rondom de kerk, onder andere voor voedsel en om de kerk te beschermen tegen de harde wind.

Naast de kerk wordt een waterput gegraven, waar ze na 19 (!) meter eindelijk water hebben gevonden. Ze zijn nu hard bezig om van binnenuit omhoog te metselen en als het zo door gaat kunnen ze daar vanaf morgen (met de hand) water uit putten.

Iets waar wij als dames ons veel mee bezig houden zijn de kinderactiviteiten. De groep kinderen die naar de activiteiten komt wordt steeds groter. Waar er de eerste keer ruim 40 kinderen kwamen, zitten we nu met zo’n 90 enthousiaste kids. We beginnen de activiteit met gebed, een Bijbelverhaal en het zingen van verschillende liederen. Het is mooi om te zien hoe zorgzaam de kinderen hier zijn. Veel van hen passen op hun jongere broertje of zusje en slepen deze overal mee naar toe. Ook wanneer wij ze te drinken geven wachten ze netjes op elkaar, totdat iedereen drinken heeft. Tijdens het spel worden ze iets baldadiger, maar ze genieten van alle spelletjes die wij met ze doen.

Naast het werken is er ook ruimte voor ontspanning. Zo zijn we afgelopen zaterdag naar een wildpark geweest, waar we 2 uur lang met een jeep door het park hebben gereden. Naast de vele dieren (olifanten, krokodillen, nijpaarden, impala’s en apen) die we hebben gezien, konden we ook genieten van de prachtige natuur.

Kortom, wij vermaken ons hier nog wel even!

• 13 Augustus 2016 - 19:29

Cor:

Onder foto's zijn ook diverse nieuwe foto's toegevoegd..... erg leuk!

Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

_____________________________________________ Werkgroep Hoevelaken naar Malawi De werkgroep Hoevelaken naar Malawi bestaat uit een groep jongeren uit Hoevelaken e.o. In de zomer van 2010 zijn enkelen van ons naar Malawi (Thyolo) geweest waar wij, vanuit stichting Opdracht in Afrika (voorheen: stichting Shadrach Maloka), een artsenverblijf hebben gebouwd en schilderwerk voor het Chingazi Rural hospitaal hebben verricht. Dit was zo geweldig om te doen dat wij hebben besloten om een werkgroep op te richten om hiermee een structurele bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de mensen in Malawi. In 2012 hebben wij het hospitaal mogen uitbreiden door de bouw van een Moeder&Kind-kliniek. Door deze uitbreiding kan er specifieke en professionele zorg verleend worden aan moeder en kind. Hierdoor worden ziekenhuisbevallingen gestimuleerd, waardoor er minder bevallingen door onbekwame hulpen en in onsteriele thuissituaties plaats zullen vinden (met alle complicaties van dien). In 2014 en ook in 2016 zijn diverse dorsphuizen/ kerken opgeknapt en irrigatie aangebracht. De werkgroep Hoevelaken naar Malawi opereert zelfstandig, maar is nauw verbonden met stichting Opdracht in Afrika. Wij proberen deze stichting te helpen met het realiseren van hun doelen. Hierbij moet gedacht worden aan projecten welke voorzien in de eerste levensbehoeften van de mensen in Malawi. Wie zijn wij? Momenteel bestat de werkgroep uit: - Jan en Nanny van Wincoop; - Jonathan en Geertrude Lambooij; en - Cor Ruiter. Doel Onze belangrijkste 'algemene' doelstellingen voor Malawi zijn: - Schoon drinkwater voor iedereen; - Zelfvoorzienend worden in de eigen levensbehoeften; - Inkomsten genereren door de realisatie van een maismolen; - Vergroten van de werkgelegenheid; - Verminderen van de armoede; - Bevorderen van de sociale gemeenschap. ======== MEER INFORMATIE?? Kijk op onze website: www.hoevelakennaarmalawi.nl ======== _____________________________________________

Actief sinds 04 Mei 2010