De eerste week in Malawi - Reisverslag uit Thyolo, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu De eerste week in Malawi - Reisverslag uit Thyolo, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu

De eerste week in Malawi

Door: De groep

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

03 September 2018 | Malawi, Thyolo

De eerste dagen van de reis (vrijdag/zaterdag): na 3 verschillende vluchten zijn we uiteindelijk aangekomen op het kleine vliegveld van Blantyre. De warme Afrikaanse zon scheen ons tegemoet. De familie Monjeza stonden ons al op te wachten. Na een lange trip in de minibus zijn we aangekomen bij het compound van het EBC ( evangelical brethen church) . We mogen de komende 2 weken verblijven in het guesthouse op het compound.De tweede dag (zondag) na het ontbijt hebben we een kerkdienst in de kerk van het EBC compound bijgewoond. We hebben onszelf voorgesteld en zelfs 2 liederen gezongen. Het was een vrolijke dienst van maar liefst 4 uur, het was een langer programma ivm de voorbereiding voor de viering van het 40 jarig bestaan van het EBC welke op het compound gehouden gaat worden.De derde dag (maandag) zijn we vroeg uit bed gegaan en na een ontbijt in het huis van de pastoor zijn we op weg gegaan naar ons eerste project. Bouwen van een kerk en pastoorhuis in Tika. Na een trip van 45 minuten zij we daar aangekomen . De muren van de kerk waren al bijna klaar, samen met de kinderen van het dorpje hebben we stukken stenen gesjouwd de kerk in voor de fundering en hebben we grond aangevoerd. Ook hebben we de bouwers geholpen met maken van 'cement'. De vierde dag (dinsdag) we zijn vroeg vertrokken naar de bouwplaats in Tika, we hebben een deel van de fundering van het pastorhuis erin gemetseld. Ook ligt de vloer erg laag, deze moet met erg veel grond worden aangevuld. De grond zit erg vast en maken we met grote hakscheppen los. Om het vervolgens weer te kruien naar de fundering. Rond een uur of 5 zijn we gestopt en gaan we met z'n allen ( 10 man) in de minibus naar het compound, we eten bij de pastoor thuis en dan is de dag ook weer snel om. De vijfde dag (woensdag) het is een bewolkte start van de dag, onderweg begint het al een beetje te regenen en als we op de bouwplaats aankomen staat het te gieten. Na even schuilen gaan we aan het werk, de vaart zit er goed in. Er waren enkele aanpassinkjes van het bouwplan (er is geen tekening van het gebouw) waardoor er wat uitgegraven funderinkjes omgezet moeten worden. Ook dit wordt snel weer opgepakt. 's Middags wordt het al weer wat zonniger. Na een dag hard werken en goed eten tussen de middag ( wat op de bouwplaatst voor ons wordt klaargemaakt) worden we uitgenodigd om bij Gladson (de arts van het compound) te komen eten. We douchen ons en gaan naar het huis van Gladson. We hebben een gezellige avond met goed eten. Na het eten sluiten we gezamelijk af met een stukje uit de Bijbel en gebed, het gaat over What Would Jezus Do. Na een paar persoonlijke woorden hierover gaan we op tijd naar bed. De zesde dag (donderdag) we ontbijten vroeg bij de pastoor (Joshua) en moeten daarna even wachten totdat een oude 5000 liter watertank van het compoumd gedemonteerd is. Deze gaat namelijk naar een irrigatieproject in Makande. Als dit klaar is vertrekken we in onze minibus achter het transport van de watertank aan. We maken een fundering voor de tank van grote keien en proberen de mannen bij het project te helpen met een waterpomp die niet werkt, helaas krijgen we het niet voor elkaar en is er waarschijnlijk iets kapot in de pomp. We hebben lunch op het compound en vertrekken daarna weer richting Tika om nog even wat uurtjes te helpen met wat metsel en krui werk. s ' Avonds eten we bij de pastoor thuis en sluiten af met een stukje uit de Bijbel over dat we door God worden uitgenodigd voor de grote bruiloft, welke we niet mogen afslaan. Komende dagen wacht ons nog enkele nieuwe projecten, we hopen dan snel weer een nieuwe update te geven. Groeten en Gods zegen vanuit Malawi, Berthil, Johan, Jan, Aart en Dennis

• 03 September 2018 - 20:18

Wendy:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Veel plezier nog in jullie laatste week. Geniet ervan! Men powerrrr!

• 04 September 2018 - 04:32

Cor:

Goed bezig mannen!

• 04 September 2018 - 07:29

Annette:

Beste mannen ,
    Wat een mooi werk mogen jullie daar doen, verbonden met elkaar in geloof en de liefde van Christus Jezus,
    We wensen jullie nog een goede tijd met elkaar en veel plezier in t werk daar!!
    Groetjes uit Leusden
    Gert en Annette

• 04 September 2018 - 08:24

Gerry Kamphorst:

Mooi om te lezen hoe nuttig jullie daar zijn en de gastvrijheid daar, prachtig.

We wensen jullie voor de laatste dagen nog een Gezegende tijd toe.

Voor einde week een veilige terugreis en behouden thuiskomst

Lieve groet
    Uit Ermelo

• 04 September 2018 - 14:33

Aalt En Alinda:

Zo te lezen hadden jullie een "warm" ontvangst. en verder is het zo te merken een echte werkvakantie! Maar mooi dat jullie dat kunnen en willen doen. We wensen jullie daar nog een goede en gezegende tijd toe met ook veel gezelligheid.
    En voor straks een goede reis terug en een warme thuiskomst.

Hartelijke groet uit Nijkerk,
    van Aalt en Alinda

• 04 September 2018 - 20:21

Aalt En Anneke:

Leuk verslag, geeft mooi weer wat jullie allemaal doen, hard werken in zon en regen.
    Wij wensen jullie nog een goede tijd en aan het eind van de week, een goede terugreis.
    Met een hartelijke groet,
    Anneke en Aalt

Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

_____________________________________________ Werkgroep Hoevelaken naar Malawi De werkgroep Hoevelaken naar Malawi bestaat uit een groep jongeren uit Hoevelaken e.o. In de zomer van 2010 zijn enkelen van ons naar Malawi (Thyolo) geweest waar wij, vanuit stichting Opdracht in Afrika (voorheen: stichting Shadrach Maloka), een artsenverblijf hebben gebouwd en schilderwerk voor het Chingazi Rural hospitaal hebben verricht. Dit was zo geweldig om te doen dat wij hebben besloten om een werkgroep op te richten om hiermee een structurele bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de mensen in Malawi. In 2012 hebben wij het hospitaal mogen uitbreiden door de bouw van een Moeder&Kind-kliniek. Door deze uitbreiding kan er specifieke en professionele zorg verleend worden aan moeder en kind. Hierdoor worden ziekenhuisbevallingen gestimuleerd, waardoor er minder bevallingen door onbekwame hulpen en in onsteriele thuissituaties plaats zullen vinden (met alle complicaties van dien). In 2014 en ook in 2016 zijn diverse dorsphuizen/ kerken opgeknapt en irrigatie aangebracht. De werkgroep Hoevelaken naar Malawi opereert zelfstandig, maar is nauw verbonden met stichting Opdracht in Afrika. Wij proberen deze stichting te helpen met het realiseren van hun doelen. Hierbij moet gedacht worden aan projecten welke voorzien in de eerste levensbehoeften van de mensen in Malawi. Wie zijn wij? Momenteel bestat de werkgroep uit: - Jan en Nanny van Wincoop; - Jonathan en Geertrude Lambooij; en - Cor Ruiter. Doel Onze belangrijkste 'algemene' doelstellingen voor Malawi zijn: - Schoon drinkwater voor iedereen; - Zelfvoorzienend worden in de eigen levensbehoeften; - Inkomsten genereren door de realisatie van een maismolen; - Vergroten van de werkgelegenheid; - Verminderen van de armoede; - Bevorderen van de sociale gemeenschap. ======== MEER INFORMATIE?? Kijk op onze website: www.hoevelakennaarmalawi.nl ======== _____________________________________________

Actief sinds 04 Mei 2010