3e reisverslag - Reisverslag uit Thyolo, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu 3e reisverslag - Reisverslag uit Thyolo, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu

3e reisverslag

Door: hoevelakennaarmalawi

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

31 Juli 2010 | Malawi, Thyolo

Dag 12: Vanochtend was Annette er niet. Zij heeft gister de auto terug gebracht naar Mulanje waar zij woont en heeft daar geslapen. Wij als groep zijn om kwart over 6 opgestaan en hebben bij de ochtend bijeenkomst met het ziekenhuis personeel ‘ come let us sing’ gezongen. Prachtig hoe ze hier elke dag beginnen met ze alle rond om het Woord. Na de bijeenkomst zijn de jongens weer aan het bouwen gegaan, Eunice en Nanny weer verder met het schilderen. De jongens bouwen lekker door en de sfeer is goed met de locale bouwvakkers. De meiden hebben weer een ruimte afgekregen. Ze zijn er heel blij mee hoe mooi het ziekenhuis weer word. Vandaag kwam Jos uit Nederland langs. Hij was een vriend van Shadrack Maloka (de organisatie waar wij over verteld hebben en op de site staat). Jos is contactpersoon in Nederland. Hij heeft ook een tijd hier in Malawi gewoond. Het was erg leuk om hem te ontmoeten. Hij heeft een foto gemaakt van ons voor in de nieuwsbrief van de organisatie. Vanavond hadden we geen stroom. Dit gebeurd regelmatig hier, ongeveer 4 keer in de week. Dus we mochten ons douche en eten bij kaarslicht. We worden er al steeds handiger in. ’s Avonds kwam Jos met ons eten en rond 21.00uur sloten we de dag af met de familie hier. We zongen met ze alle een chichewa lied: ‘Ofanana na Yesu’. Dit betekend wandelen met Jezus. Chichewa is de taal die ze hier spreken. Daarna lekker naar bed.
Dag 13: Vandaag zijn de jongens weer aan het bouwen gegaan. Is nog veel te doen, nog even hard doorwerken. De meiden hebben vanmiddag het kinderprogramma. Vanochtend hebben we alles voorbereid. Een locatie gezocht, we mochten het in de kerk doen. We hebben overleg gehad met Grace, zij is een schoonzus van Gladson. Zij kwam ons helpen met het vertalen van ons Engels in het chichewa. ’s Middags duurde het even voordat de kinderen kwamen. Te laat komen is hier heel normaal. De kinderen kwamen rond half 3 terwijl het om 2uur zal beginnen. Er waren 40 kinderen uitgenodigd, maar totaal zijn er wel ongeveer 65/70 kinderen geweest. Het was geweldig. We hebben gezongen, Nanny heeft een Bijbelverhaal verteld over de schepping. We hebben ze ‘read your Bible, pray every day’ aangeleerd. Daarna wat gedronken. Toen was het tijd om te knutselen, een armband rijgen of haken. De kinderen waren helemaal gelukkig. De jongens kwamen ook even kijken, we hebben toen nog met de kinderen gevoetbald, springtouwen en elastieken. Mooi om te zien hoe blij je ze hier mee maakt! Prachtig! Als afsluiting hebben we nog hoofd schouders knie en teen gedaan, ze gingen helemaal uit hun dak. Als laatst hebben we het Onze Vader in het chichewa gezongen. ’s Avonds weer een avond zonder stroom, maar gezellig bij kaarslicht de dag afgesloten.
Dag 14: De meiden gingen vandaag de laatste dag verven, dus zijn hard aan het werk gegaan. Totaal hebben wij 1 grote, 5 kleine ruimtes en de hal geverfd. Het is prachtig geworden. De mensen zijn er heel blij mee. Helaas kunnen we niet het hele ziekenhuis opknappen, maar het begin is er en de mensen zijn er heel gelukkig mee. De jongens schieten al aardig op met de bouw. Maar mogen nog wel even goed aan de gang als ze het dak erop willen krijgen. Vandaag was er een bouwvakker niet lekker, maar had geen geld om naar het ziekenhuis te gaan. Uiteindelijk is hij wel gegaan en hebben wij het voor hem betaald. Mooi om zo de mensen te kunnen helpen.

Dag 15: Vandaag hebben we het kinderprogramma gehad. In de ochtend hebben we voorbereidingen getroffen voor het programma. Zo hebben we de cadeau pakketjes gemaakt, en ballonen opgeblazen. Dit keer deed Eunice het Bijbelverhaal over Noach. Met een bootje hebben we het verhaal uitgelegd. Daarna zijn de kinderen gaan knutselen. De ouderen kinderen hebben zelf een bootje gevouwen. En de wat jongere kinderen hebben een kleurplaat van de ark ingekleurd. Waar ze omheen dieren plakte. Het zag er allemaal erg leuk uit. Op het eind heeft iedereen een boekje, pen, stickers en een ballon gekregen. Toen de kinderen de ballonnen zagen binnen komen werden ze meteen enthousiast. Ze vonden het geweldig om zoveel ballonnen te zien. De jongens zijn vandaag verder gegaan met de bouw. Waar vandaag de bouwvakkers een bijzondere lunch (in onze ogen) te wachten stond: muis. Twee dagen geleden hadden ze al een keer muis gekocht. Deze wilden ze toen bewaren om de volgende dag op te eten. Maar de honden waren hun die nacht te snel afgeweest. De jongens hebben daarom vandaag muis voor hun gekocht. Ze eten deze gewoon met kop, staart en huid in z’n geheel op. De botten kun je horen kraken volgens Jan. Maar zelf hebben ze zich niet gewaagd aan een muis.
Dit weekend staat ons heel wat te wachten. Morgen vertrekken we naar Mulanje. Hier gaan we een berg beklimmen waar ons boven watervallen staan te wachten. Ook komen we dan langs theeplantages. Omdat we naar een wat grote stad gaan hebben we weer de mogelijkheid om iets van ons te laten horen. Dit weekend vind er een grote ceremonie plaats op het compound. De oude pastoor Monjeza (waar wij de hele vakantie al te gast zijn) treedt af als predikant. En een andere wordt bevestigd in het ambt. Het is nu al een drukte van jewelste hier op het compound. Veel mensen zijn vandaag al gekomen om mee te helpen met eten maken. En de hele dag zie je mensen koken. Ook zijn er al verschillende gasten gearriveerd welke vannacht in de kerk zullen slapen. Wij zijn heel benieuwd hoe de dienst zondag zal verlopen.
Deze vakantie is een heel mooie ervaring, de mensen zijn hier heel vriendelijk, gastvrij en hebben het volste vertrouwen in God. Wij willen God ook danken dat wij dit werk mogen doen en dat God ons hier de kracht voor geeft! Bedankt voor jullie steun, fijn dat jullie met ons meeleven!
Hartelijke groeten van de Malawi-gangers en Annette!

• 31 Juli 2010 - 09:51

Fam. De Korte:

Wat zijn ze daar toch dankbaar met kleine dingen. Ik geloof dat jullie na deze "vakantie" een bijzondere ervaring meenemen naar huis en zelf ook dankbaar mogen zijn dat jullie dit werk hebben kunnen doen. Nog een fijne tijd ook met de gezellige, culturele uitstapjes.

• 31 Juli 2010 - 10:58

Maaike:

Hoi Eunice en vrienden! Geweldig wat een mooi verhaal weer van alles wat jullie hebben beleefd. Fijn ook dat alles zo goed gaat, dank aan God. Bijna weer aan de terugreis denken, voor dan een goede reis en ik bid voor jullie hoor!

• 31 Juli 2010 - 11:33

Ds Joh. Post:

Beste Bert en makkers,

Geweldig dat je dit doet. Het zal een geweldige ervaring zijn. De Heere geve je veel te zien van het werk, dat Hij doet ook in de harten van deze mensen, voor wie je je inzet. De Heere zegene en behoede jou en de anderen. Hij zegene jullie met veel liefde van Hem en tot Hem.
    Een meelevende groet

• 31 Juli 2010 - 15:08

Jolanda:

Mooi, ook gericht met de kinderen te werken. Zijn jullie al verknocht aan ze?
    Fijn dat jullie daar ook ruimte en tijd voor hebben.
    Voor de komende week: veilige reis terug naar huis!
    Drukkie,
    Jolanda

• 31 Juli 2010 - 15:34

Lianne:

Wat geweldig om jullie verhalen te lezen!
    Super wat jullie daar kunnen doen!
    Geniet van de heerlijke kinderen, de mensen en alle ervaringen en Gods zegen!

Liefs, Lianne

• 31 Juli 2010 - 18:08

J.M.Molenaar:

Ha jongelui,

Mooie verhalen. Heb het goed. Het einde van de reis komt dichterbij. Hopelijk krijgen jullie het werk af. We denken aan jullie in de gebeden van zondag!

• 31 Juli 2010 - 19:50

Fam. Daan De Wit:

Leuk om zo van dag tot dag jullie verslag te lezen, zo kunnen we het een beetje meebeleven. Fijn dat jullie daar zo'n mooie tijd hebben en we zien er naar uit om jullie ook weer in ons land terug te zien hoor, liefs en hartelijke groet, Daan en Hermien en Christine de Wit

• 02 Augustus 2010 - 06:48

Fam De Jong:):

He Nanny, Jan en de rest,

Wat een verhalen! Echt mooi om te lezen..en wat bijzonder wat jullie daar allemaal mogen doen. Ik heb daar echt bewondering voor! Nog heel veel plezier toegewenst en ik hoop jullie verhalen in Nederland gauw weer te horen!

Liefs Roos en Maarten

• 02 Augustus 2010 - 19:05

Fam. Verweij:

We leven met jullie mee,
    indrukwekkend allemaal.
    Onze hartelijke groeten en we bidden om Gods onmisbare zegen voor jullie.

• 04 Augustus 2010 - 18:50

Kortus Hoevelaken:

Petje af voor jullie inzet en het vele wat jullie hebben gedaan.
    We wensen jullie een goede terugreis toe, en een gezond weerzien.
    Bedankt voor jullie reisverslagen en foto's.
    Een warme groet van ons 4e

Verslag uit: Malawi, Thyolo

Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

_____________________________________________ Werkgroep Hoevelaken naar Malawi De werkgroep Hoevelaken naar Malawi bestaat uit een groep jongeren uit Hoevelaken e.o. In de zomer van 2010 zijn enkelen van ons naar Malawi (Thyolo) geweest waar wij, vanuit stichting Opdracht in Afrika (voorheen: stichting Shadrach Maloka), een artsenverblijf hebben gebouwd en schilderwerk voor het Chingazi Rural hospitaal hebben verricht. Dit was zo geweldig om te doen dat wij hebben besloten om een werkgroep op te richten om hiermee een structurele bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de mensen in Malawi. In 2012 hebben wij het hospitaal mogen uitbreiden door de bouw van een Moeder&Kind-kliniek. Door deze uitbreiding kan er specifieke en professionele zorg verleend worden aan moeder en kind. Hierdoor worden ziekenhuisbevallingen gestimuleerd, waardoor er minder bevallingen door onbekwame hulpen en in onsteriele thuissituaties plaats zullen vinden (met alle complicaties van dien). In 2014 en ook in 2016 zijn diverse dorsphuizen/ kerken opgeknapt en irrigatie aangebracht. De werkgroep Hoevelaken naar Malawi opereert zelfstandig, maar is nauw verbonden met stichting Opdracht in Afrika. Wij proberen deze stichting te helpen met het realiseren van hun doelen. Hierbij moet gedacht worden aan projecten welke voorzien in de eerste levensbehoeften van de mensen in Malawi. Wie zijn wij? Momenteel bestat de werkgroep uit: - Jan en Nanny van Wincoop; - Jonathan en Geertrude Lambooij; en - Cor Ruiter. Doel Onze belangrijkste 'algemene' doelstellingen voor Malawi zijn: - Schoon drinkwater voor iedereen; - Zelfvoorzienend worden in de eigen levensbehoeften; - Inkomsten genereren door de realisatie van een maismolen; - Vergroten van de werkgelegenheid; - Verminderen van de armoede; - Bevorderen van de sociale gemeenschap. ======== MEER INFORMATIE?? Kijk op onze website: www.hoevelakennaarmalawi.nl ======== _____________________________________________

Actief sinds 04 Mei 2010