2e Update - Reisverslag uit Thyolo, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu 2e Update - Reisverslag uit Thyolo, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu

2e Update

Door: hoevelakennaarmalawi

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

27 Juli 2010 | Malawi, Thyolo

Dag 9: Vanmorgen zijn Annette en Jan om 5.30 uur vertrokken richting Mulanje om het minibusje op te halen, waarmee we naar de Lake gaan. Om 8.00 uur zijn we vertrokken vanaf het compound richting Mangochi voor 3 dagen. Als bedankje voor alle goede zorgen, hebben wij de dokter met zijn vrouw en kind uitgenodigd. Helaas kon de dokter zelf niet mee i.v.m. zijn werk. Tijdens de heenreis hebben we boodschappen gedaan in Blantyre. Tevens hebben we daar de site geüpdate. Dit is de enigste mogelijkheid in de omgeving om op internet te kunnen. Daarna hebben wij onze tocht voortgezet. Om 14.00 uur kwamen aan bij het vakantiehuisje aan de Lake. Na een lange reis hadden we trek in wat eten, waarna we allemaal rustig onze eigen gang zijn gegaan. We zitten hier aan de Malawi Lake met uitzicht op het meer, om wat van Malawi te kunnen zien en te genieten. De bouwvakkers, waarmee we samenwerken, zouden vandaag en maandag doorgaan met de bouw. In de omgeving gaat het leven gewoon door. Ongelofelijk dat het leven 50 meter verder exact het tegenovergestelde is. De dorpbewoners komen aan de deur vis uit de Lake verkopen, die vervolgens voor ons zijn klaargemaakt voor het avondeten. Op strand zijn 10 jonge jongens zich in het zweet aan het trekken aan een visnet welke ze aan het binnenhalen zijn. De opbrengst: minimaal. Kleine kids, waarbij de broek half afzakt, houden hun handje op. Of ze alsjeblieft wat geld mogen. Na het avondeten hebben wij rustig bij elkaar gezeten, een filmpje gekeken en gaan slapen. Morgen naar de kerk, deze begint om 9.00 uur.
Dag 10: Vanmorgen konden we uitslapen. Eenmaal wakker, was het gazon voor het huisje bezaait met kleedjes met allerlei souvenirs (Eenmaal uit de kerk, zaten ze nog op ons te wachten…maar tevergeefs). Om 9 uur vertrokken wij naar de kerk. Het kerkje was ongeveer 10 minuten verder, in een klein armoedig dorpje. Hier hebben we een enthousiaste dienst meegekregen. Er werden koren gevormd van de mannen, vrouwen, kids, gemengd. Leuke ervaring. We werden als gasten nog apart welkom geheten. Het kerkje, zonder glas, afvallend stukwerk, bankjes van beton (dus mensen, niet klagen als de banken in de kerk niet lekker zitten!!!) was helemaal vol. De kerk welke om 9.00 uur begint, ving aan om 9.30, kalm aan en alles op zijn tijd. Om 12 uur stonden we weer buiten. Het was een leuke en mooie ervaring. Na de dienst hebben we rustig gezeten met elkaar, gegeten om vervolgens onze eigen tijd in te delen. We hebben rustig gezwommen in de Lake en bij elkaar gezeten (spelletjes gedaan). Na het avondeten hebben we met elkaar een samenzang gedaan. Heerlijk ontspannen zingen met elkaar en de dag afgesloten. We moeten op tijd naar bed, morgen vertrekken we om 6.00 uur richting het Wildpark om daar safari te gaan rijden en een boottocht te maken. We zijn benieuwd. Tot morgen…….
Dag 11: Vanmorgen hebben we heerlijk ontbijtje gehad (met eitje en patat), misschien een voorbeeld voor in Nederland? Het smaakte in elk geval best! Om 6.00 uur reden we richting het Wildpark waar we om 8.00 uur aankwamen. Om bij het meer te komen, moesten we eerst nog een uur rijden. Het Wildpark was niet voorzien van asfaltwegen, dus was het met het minibusje een hele gehobbel en geschud, waarna alle boutjes los zaten, de groep groen zag het stuur naar de linkerkant getrild was. Tijdens deze tocht voornamelijk wilde zwijnen, herten, monkey’s en hippo’s (nijlpaarden) gezien. Eenmaal aangekomen bij het meer hebben we de tocht voortgezet met een motorbootje (incl. gids) Hij begeleidde ons om het wild op te zoeken. Al snel waren de hippo’s van dichtbij te zien en te horen. Een olifanten familie die een douche nam of het een oversteek maakte. Met het bootje lagen we slechts een paar meter van een olifant, die lekker stond te grazen! Een enorm bakbeest die volgens de gids agressief was omdat wij in zijn territorium kwamen. We zagen ook ongeveer 10 olifanten bij elkaar die zich aan het wassen waren terwijl wij van 10 meter stonden toe te kijken. Hier zijn de olifanten nog een beetje indrukwekkender dan in Nederland in een hok waar je van 50 meter afstand ze kunt zien. We zagen ook Hippo’s die lagen te modderen of lagen te gapen naar een lange dag op de rug liggen. Verder waren de krokodillen een enorm mooi gezicht. Wanneer we te dichtbij kwamen, werden ze bang en doken snel het water. Prachtig gezicht. Op de terugweg naar de instapplaats, kwamen we wederom langs een kudde hippo’s. Eenmaal bij de hippo’s, volgde een klap en een fikse schommeling en de laatste luchtbellen van een hippo, waar we dus volop tegenaan beukte. Na een beetje bakboord en stuurboord van de kapitein had hij het jacht onder controle. We mogen zeggen dat we wonderwel gespaard zijn door onze lieve Heer. Bij aankomst aan de oever, zijn we teruggereden door het wildpark. Daar kwamen we nog een olifant tegen. Uit het wildpark nog even heerlijk gegeten met elkaar, als afsluiting van deze ontspannen dagen. De terugweg was nog ongeveer 3 uur rijden. Bij aankomst op het compound hebben we alle spullen uitgepakt, auto gewassen en is Annette teruggereden naar Mulanje waar ze nachtje overblijft in verband met afspraken. Met zijn 5e hebben we vervolgens weer heerlijk gegeten op onze thuis basis. Boekje gelezen en een lichamelijke schoonmaakbeurt genomen. We hebben een enorm leuk weekend gehad. Morgen is het weer volop aan de bak. Voor iedereen, bedankt voor het volgen van onze project. Tot snel/horens.

Groeten,
Jan, Bertil, Bert, Annette, Nanny en Eunice uit het prachtige, winterse (25 graden) Malawi.

• 27 Juli 2010 - 09:25

Marloes:

Hoi allemaal,

Wat leuk om jullie verslagen te lezen!
    Ik ben blij dat alles goed gaat. Wat een geweldig mooie ervaring.

liefs
    Marloes

• 27 Juli 2010 - 10:05

Robbert:

Deze samenzang al geprobeerd na jullie 'narrow escape':

"De schapen die blaten, de kaka zegt: toe!
    De mensen die praten, de ka die zegt boe.
    Maar ons aller nijlpaard interesseert dat geen fluit,
    Hij ligt in de modder en maakt geen enkel geluid.

De apen in Artis die stellen zich aan,
    Ze krijsen en gillen voor een simp'le banaan.
    Maar ons slimme nijlpaard verzet nog geen poot,
    Hij gaapt afentoe eens en verdient zo z'n brood.

Ref.
    Leve het nijlpaard!
    Wat een schitterend dier!
    Dik, lui en lelijk
    Ligt hij in de rivier.
    Je hoort hem nooit klagen.
    Het nijlpaard heeft stijl:
    Hij ligt alle dagen,
    Met z'n kont in de Nijl! "

Succes nog en tot later gr. Robbert

• 27 Juli 2010 - 20:19

Pa En Ma V. W.:

Lieve mensen, leuk iets van jullie te horen en te zien, dankbaar dat jullie gespaard zijn na het lezen van jullie bericht!! We hopen dat jullie samen nog goede dagen mogen hebben, Gods zegen en nabijheid toegewenst! Kijken uit naar het volgende verslag en foto's!

• 28 Juli 2010 - 06:52

Jolanda:

Die safari's..hier hoor ik ook niet altijd even fijne verhalen ervan. Ja, het blijven wilde dieren. Ik hou het maar even op walvissen bestuderen veilig vanaf de weg..waar overigens wilde apen om je heen lopen en er gevaar is van vallende rotsblokken.
    Fijn dat jullie zo genieten. En nu weer hard aan de arbeid. Ik ga jullie voorbeeld daarin ook maar volgen!

H. groeten, ZA drukkie van Jolanda

• 28 Juli 2010 - 07:38

FFam.Doornenbal,:

Dag Allemaal,
    Wat fijn dat jullie het zo goed hebben en alles voorspoedig gaat, Inmiddels hebben jullie ook al heel wat gezien, en beleefd,het zal erg veel indruk op jullie maken.Geniet nog van de laatste week.

• 28 Juli 2010 - 17:54

Jan En Henriette:

wat leuk al die verhalen van jullie te lezen,ook zijn jullie wonderlijk bewaard gebleven. we wensen jullie nog fijne dagen toe! lees samen nog maar eens psalm 91. God zegene jullie samen. liefs van alle boutjes

• 29 Juli 2010 - 20:48

Jauw Jauw Dikkop:

heey nan en anus alles wel ik hou jullie in de gaten groetjes en kom snel maar eens je verhaal doen

Verslag uit: Malawi, Thyolo

Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

_____________________________________________ Werkgroep Hoevelaken naar Malawi De werkgroep Hoevelaken naar Malawi bestaat uit een groep jongeren uit Hoevelaken e.o. In de zomer van 2010 zijn enkelen van ons naar Malawi (Thyolo) geweest waar wij, vanuit stichting Opdracht in Afrika (voorheen: stichting Shadrach Maloka), een artsenverblijf hebben gebouwd en schilderwerk voor het Chingazi Rural hospitaal hebben verricht. Dit was zo geweldig om te doen dat wij hebben besloten om een werkgroep op te richten om hiermee een structurele bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de mensen in Malawi. In 2012 hebben wij het hospitaal mogen uitbreiden door de bouw van een Moeder&Kind-kliniek. Door deze uitbreiding kan er specifieke en professionele zorg verleend worden aan moeder en kind. Hierdoor worden ziekenhuisbevallingen gestimuleerd, waardoor er minder bevallingen door onbekwame hulpen en in onsteriele thuissituaties plaats zullen vinden (met alle complicaties van dien). In 2014 en ook in 2016 zijn diverse dorsphuizen/ kerken opgeknapt en irrigatie aangebracht. De werkgroep Hoevelaken naar Malawi opereert zelfstandig, maar is nauw verbonden met stichting Opdracht in Afrika. Wij proberen deze stichting te helpen met het realiseren van hun doelen. Hierbij moet gedacht worden aan projecten welke voorzien in de eerste levensbehoeften van de mensen in Malawi. Wie zijn wij? Momenteel bestat de werkgroep uit: - Jan en Nanny van Wincoop; - Jonathan en Geertrude Lambooij; en - Cor Ruiter. Doel Onze belangrijkste 'algemene' doelstellingen voor Malawi zijn: - Schoon drinkwater voor iedereen; - Zelfvoorzienend worden in de eigen levensbehoeften; - Inkomsten genereren door de realisatie van een maismolen; - Vergroten van de werkgelegenheid; - Verminderen van de armoede; - Bevorderen van de sociale gemeenschap. ======== MEER INFORMATIE?? Kijk op onze website: www.hoevelakennaarmalawi.nl ======== _____________________________________________

Actief sinds 04 Mei 2010