Aankomst in Malawi - Reisverslag uit Thyolo, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu Aankomst in Malawi - Reisverslag uit Thyolo, Malawi van Werkgroep Hoevelaken naar Malawi - WaarBenJij.nu

Aankomst in Malawi

Door: hoevelakennaarmalawi

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

16 Juli 2012 | Malawi, Thyolo

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag was het dan zover: ons vertrek naar Malawi. Om 12.30 uur stonden we allemaal klaar voor vertrek in Hoevelaken. Er waren veel mensen om ons uit te zwaaien en een goede reis te wensen. Erg leuk. Daarna naar Amersfoort met de auto om de trein te pakken naar Schiphol. Op Schiphol hebben we eerst nog een hele grote bak koffie genomen. Robert bedankt… :) Toen begon het pas echt. Het inchecken ging moeizaam. We hadden zo veel bagage bij ons dat we te zwaar waren met onze kilo’s. Het zou € 50 per kilo kosten. Omdat iedereen wel een paar kilo te zwaar was ging dit veel geld kosten. Daarom hebben we onze koffers open gemaakt en dingen overgeheveld naar de handbagage. Dit ging maar net. Uiteindelijk is het gelukt en mochten we door de douane. Dit alles kostte zo veel tijd dat we bijna onze vlucht hebben gemist. Dit had ook te maken met mensen die vlak bij de gate nog even naar de wc moesten… :-) In het vliegtuig konden we niet bij elkaar zitten, maar we hebben even van plaats gewisseld met andere mensen. Cor heeft de hele reis gezellig tussen twee grote donkere dames gezeten, als voorbereiding op Malawi. Tijdens de vlucht naar Johannesburg hadden we aardig last van turbulentie, snurkende mensen, en weinig slaap. Maar na een lange reis zijn we uiteindelijk op zaterdag veilig in Malawi aangekomen.

Bij aankomst konden gelijk alle vesten uit… het is winter… maar lekker warm, ongeveer 27 graden. Annette (van de stichting Shadrach Maloka) was al in Malawi en heeft ons samen met Gladson (de hoofdarts) opgehaald. Het was een hartelijk welkom. Na het inladen van onze koffers gingen we op weg naar het compound. Helaas zijn er toen we onderweg even een stop maakten 2 stuks handbagage gestolen. Robert en Bertil zijn hun tassen met inhoud helaas kwijt. Gladson heeft samen met Robert en Bertil en Cor aangifte gedaan bij de politie. Daarnaast moesten de jongens dus naar Nederland bellen om contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij. Uiteindelijk zijn we allemaal veilig aangekomen op het compound. Na de kennismaking met de mensen hebben sommigen eerst even een “power nap” gedaan om bij te komen. Anderen zijn samen met Annette even gaan kijken bij een locale bruiloft. Er werd zelfs even gestopt met zingen om “ blanke mensen” te bekijken. Dat vinden de mensen hier heel interessant om te zien. Als avondeten hebben we rijst met vlees en groente gegeten, het smaakte goed. Na het eten kregen we kokend water om dat te mengen met koud water om te douchen. Na deze opfrisbeurt hebben we allemaal ons bed opgezocht, iedereen was bekaf, dus een goede nachtrust was welkom. Dat is wel gelukt, we hebben allemaal goed geslapen.

De volgende ochtend, zondag, zijn we om kwart over 7 opgestaan. Dit lijkt vroeg, maar hier is het normaal om vroeg op te staan en vroeg naar bed te gaan. Om 8 uur hebben we gezamenlijk ontbeten. Speciaal voor ons hadden ze zelfgemaakte patat voor ons klaar gemaakt. Het is dus niet te geloven, maar we hebben patat met brood als ontbijt gehad. Een leuke combinatie…vooral als je er nog even een frikandel bij bedenkt… :) Om half 11 was er een kerkdienst. Dit gaat heel anders dan in Nederland met veel staan en zingen. Pastoor Joshua (de broer van Gladson) leidde de dienst en het ging over bidden en de betekenis en de kracht van het gebed. Van tevoren kregen we te horen dat ze het fijn vonden als we tijdens de dienst ook als groep een paar liederen voor in de kerk zongen. Dus hebben we gauw een paar liederen uitgezocht om te zingen. Het was even slikken maar het ging goed. Daarna werden we persoonlijk voorgesteld door Annette en iedereen kreeg een hartelijk applaus als welkom. De mensen zijn hier blij en vol vertrouwen. Na de kerkdienst hebben we samen warm gegeten. We kregen rijst met kip. ’s Middags hebben we ons eerst vermaakt door de kinderen een frisbee te geven waar ze heel veel schik mee hadden. Op een gegeven moment belandde de frisbee op het dak. De kinderen zijn erg lening en klimmen zo tegen de muur op omhoog om de frisbee te pakken. Vervolgens komen ze via een boom die dan hevig heen en weer schud weer naar beneden. Klimmen kunnen ze goed, het zit in de genen. Daarna hebben we samen met Gladson een wandeling gemaakt om de omgeving te bekijken. Het was mooi om de omgeving te zien. Op de weg zijn we veel kinderen tegen gekomen, het waren er zeker een stuk of 50, die ons heel interessant vonden (we zijn hier net wandelende attracties). We hebben foto’s en filmpjes van ze gemaakt en dat aan ze laten zien, dat vonden ze geweldig. De kinderen zijn ons bijna de hele tijd gevolgd, het was een grote optocht. Heel bijzonder om mee te maken. Na de wandeling hebben we even samen gezeten en daarna kregen we al weer avondeten. ’s Avonds voor het slapen nemen we het programma voor de volgende dag door. Nog 1 nachtje slapen en dan ging het echte werk beginnen.

Na een goede (voor sommige korte) nachtrust is dan eindelijk de werkweek aangebroken. Het is vroeg op staan voor de maandag, om kwart voor 7 zaten we aan tafel voor het ontbijt. Na de dagopening in het hospitaal zijn we naar de bouwplaats van de moeder-en-kind kliniek gegaan om daar de bouw officieel te openen. Na een toespraak van Bertil (namens ons) en een toespraak van Jane (namens de plaatselijke bevolking) heeft Jan samen met Mr. Monjeza de eerste steen gelegd. Oftewel… gemetseld. Daarna hebben we de 3 stenen laten zien die in Nederland geschilderd zijn door kinderen tijdens de kerstmarkt in Nijkerk, deze worden ingemetseld in de kliniek. Dat vonden ze prachtig. Uiteraard hebben we er voor gezorgd dat de vlag van Wilde Ganzen goed zichtbaar was. Na de officiële opening zijn de jongens begonnen met het kruien en sjouwen van stenen. Vol enthousiasme… even kijken of ze het lang volhouden… :-) De meiden zijn begonnen met het maken van het bord met het logo voor de moeder-en-kind kliniek. Het bord moest eerst op maat gemaakt worden door de plaatselijke schilder/timmerman. Daarna kon het schuren beginnen.

Ons werk in Malawi is begonnen… We hopen jullie gauw weer een verslag te geven van onze belevenissen.

De hartelijke groeten uit Malawi van:

Jan, Nanny, Robert, Cor, Lisa, Wendy, Bertil en Bert

• 16 Juli 2012 - 19:48

Jolanda:

Hallo Malawi gangers,
    Fijn te lezen dat jullie weer op de plek zijn aangekomen. En nu de handen uit de mouwen..zal vast wel lukken. Geniet van de afrikaanse mensen en vooral van de kinderen.
    Heel veel succes daar, en ik blijf jullie volgen. Tenslotte zitten we nu niet zover uit elkaar in vergelijking met Nederland- Zuid Afrika.
    Groeten voor jullie allen vanuit een winters/nat/ koud Zuid Afrika. Hier geen 27 graden!!

• 16 Juli 2012 - 19:48

Jolanda:

Hallo Malawi gangers,

• 16 Juli 2012 - 19:57

Gerry Kamphorst:

Dankbaar dat jullie veilig zijn aangekomen, wel even vervelend dat de tassen gestolen zijn.
    Nu aan het werk,maar geniet wel van alles wat je meemaakt en ziet.
    Bijzonder mooi dat de mensen zo blij zijn dat jullie er (weer)zijn.
    We blijven jullie volgen
    Lieve groet uit Ermelo

• 16 Juli 2012 - 20:05

Meta En Henk Van D:

Hallo allemaal,
    Leuk om weer iets van jullie te vernemen.Voor Robert en Bertil natuurlijk een beetje slechte start.
    We lazen dat het begin van de bouw gestart is.Veel succes jullie allemaal met de werkzaamheden ,die verder gedaan moeten worden.groetjes uit het verre Hoevelaken

• 16 Juli 2012 - 20:27

Johan En De Kids:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn en en fijn de dingen te lezen die jullie tot nu toe meegemaakt hebben.
    Heel veel succes met het werk daar en we blijven jullie volgen natuurlijk want onze puzzel is momenteel even niet compleet!
    Geniet van de tijd die jullie daar samen doorbrengen.
    Groeten van Johan, Erin, Axel en Tigo

• 17 Juli 2012 - 08:30

Anneke Nieman-Dijk:

Fijn om jullie op deze manier te volgen.....succes, werkze.... en GENIET!!!!
    En Cor...de vliegreis beviel dus wel????

• 17 Juli 2012 - 09:33

Henk, Mary En Marina:

Beste bouwers, erg leuk jullie verslag te lezen, fijn dat jullie reis aardig goed is verlopen op een paar kleine dingen na, altijd weer een hoop geregel, maar ook dat zal vast wel weer goed komen. Wij wensen jullie een hele fijne tijd toe en dat jullie naar tevredenheid straks terug mogen kijken op het bouwwerk. Nog een hele fijne en goeie tijd met elkaar en de mensen daar toegewenst.

Hartelijke groeten van ons uit Terschuur

• 17 Juli 2012 - 14:54

M & M Ruiter:

Hallo Cor en natuurlijk alle andere,
    Leuk om te lezen wat jullie zo al mee maken! Wij hopen dat alles voorspoedig zal verlopen en dat alles naar wens verloop! Geniet ervan!

Groetjes Marien en Miranda Ruiter

• 18 Juli 2012 - 12:49

Henk En Gineke:

Fijn dat het allemaal te volgen is via deze blog.
    Even een korte reactie.
    Wat een indrukken en een verschil in cultuur.
    Heel veel sterkte in het mooie werk wat jullie daar mogen doen.

• 18 Juli 2012 - 19:10

Anneke En Aalt:

Hallo allemaal. Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Jullie hebben een leuk verslag geschreven. Geniet van de mensen, kinderen en dingen om je heen. Veel succes met het bouwen en haken. Wij zien uit naar de eerste foto's.
    Groeten aan allen.
    Liefs uit Hoevelaken

• 18 Juli 2012 - 20:08

Werner En Marian:

Hey allemaal en speciaal Bertil!
    Wat een mooi en uitgebreid verslag. Hopelijk zijn jullie inmiddels de vervelende start alweer vergeten (Bertil en Robert) en begint er al iets moois te ontstaan.
    Heel veel succes en plezier met elkaar.
    Veel groeten Werner en Marian uit Hoogland.

• 19 Juli 2012 - 16:16

Fam. Boogert:

ha Cor en de rest

En al spierpijn..? Fijn dat je in het vliegtuig alvast een beetje kon oefenen voor Malawi.
    Bedankt voor je berichtje voor mijn verjaardag, was wel een beetje vroeg voor ons als vakantiegangers.
    Een goede tijd toegewenst,

Groeten,
    Uit Schoonrewoerd

• 22 Juli 2012 - 09:53

Gerry Van Renselaar:

Wat een prachtige stenen. Gaaf!!!!
    Dat staat vast héél mooi in het gebouw.

Werkgroep Hoevelaken naar Malawi

_____________________________________________ Werkgroep Hoevelaken naar Malawi De werkgroep Hoevelaken naar Malawi bestaat uit een groep jongeren uit Hoevelaken e.o. In de zomer van 2010 zijn enkelen van ons naar Malawi (Thyolo) geweest waar wij, vanuit stichting Opdracht in Afrika (voorheen: stichting Shadrach Maloka), een artsenverblijf hebben gebouwd en schilderwerk voor het Chingazi Rural hospitaal hebben verricht. Dit was zo geweldig om te doen dat wij hebben besloten om een werkgroep op te richten om hiermee een structurele bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de mensen in Malawi. In 2012 hebben wij het hospitaal mogen uitbreiden door de bouw van een Moeder&Kind-kliniek. Door deze uitbreiding kan er specifieke en professionele zorg verleend worden aan moeder en kind. Hierdoor worden ziekenhuisbevallingen gestimuleerd, waardoor er minder bevallingen door onbekwame hulpen en in onsteriele thuissituaties plaats zullen vinden (met alle complicaties van dien). In 2014 en ook in 2016 zijn diverse dorsphuizen/ kerken opgeknapt en irrigatie aangebracht. De werkgroep Hoevelaken naar Malawi opereert zelfstandig, maar is nauw verbonden met stichting Opdracht in Afrika. Wij proberen deze stichting te helpen met het realiseren van hun doelen. Hierbij moet gedacht worden aan projecten welke voorzien in de eerste levensbehoeften van de mensen in Malawi. Wie zijn wij? Momenteel bestat de werkgroep uit: - Jan en Nanny van Wincoop; - Jonathan en Geertrude Lambooij; en - Cor Ruiter. Doel Onze belangrijkste 'algemene' doelstellingen voor Malawi zijn: - Schoon drinkwater voor iedereen; - Zelfvoorzienend worden in de eigen levensbehoeften; - Inkomsten genereren door de realisatie van een maismolen; - Vergroten van de werkgelegenheid; - Verminderen van de armoede; - Bevorderen van de sociale gemeenschap. ======== MEER INFORMATIE?? Kijk op onze website: www.hoevelakennaarmalawi.nl ======== _____________________________________________

Actief sinds 04 Mei 2010